Adobe, Apple nebo Avid?

Momentálně jsme svědky razantních změn na trhu střihových aplikací. Donedávna byly za referenční systém všeobecně uznávány produkty firmy Avid. Zhruba poslední 2 roky však můžeme sledovat masivní odklon od tohoto systému a zvyšování tržní podílu zejména ve prospěch Final Cut Pro od Apple. Důvodem je hlavně zastaralá filozofie Avidu, neskutečné problémy při jeho implementaci, minimalistické možnosti při importu a exportu různých formátů (které jsou u ostaních výrobků již dávno standardem) – zkrátka celkové zkostnatění a tak trochu „zaspání doby“. Uvidíme, zda změna loga přinese i zásadní změny produktu. Ve prospěch FCP pak mluví zejména jeho stabilita a větší možnosti než u Avidu.

Jak se však říká: když se dva perou, třetí se směje. V našich zeměpisných šířkách neprávem opomíjený, ale přesto vynikající systém Premiere Pro od giganta Adobe (hodnota 3,5 miliardy USD) se začíná čím dál tím více prosazovat i u velkých studií v zahraničí. Kompletní balík v aktuální verzi CS4 před rokem implementovala britská BBC a nahradila jím veškeré Avid a Final Cut pracoviště. Vzniklo tak několik stovek střižen na bázi Adobe Premiere a velké flashové servery pro on-line vysílání. BBC se tak stala první televizí na světě, která kompletně vysílá on-line ve flashi. Příkladu BBC následovala i americká Disney Studios využívající programy pro distribuci knihoven s flash materiálem. Adobe se tak začíná vyplácet ojedinělá komplexnost a provázanost jejích programů, z nichž naprostá většina patří ke světové špičce nebo jsou dokonce průmyslovým standardem, namátkou: Photoshop, Illustrator, Acrobat, Flash, After Effects… Metadata a skritptování jsou zase věci, které zefektivňují workflow: usnadňují práci mezi několika pracovišti, při vyhledávání a rychlejším zpracování.


Měl jsem možnost vyzkoušet veškeré hlavní systémy (Avid, FCP, Edius), ale nakonec jsem se také rozhodl pro kompletní balík Adobe Production Premium CS4. Jelikož se jedná o ucelený a komplexní systém, jako jediný na trhu umožňuje vše od nabírání a střihu videa, přes zpracování zvuku, grafiky, výroby animací či efektování až po export do všech možných formátů včetně flashe, DVD i BluRay authoringu. Menu pro DVD/BluRay mohou být vytvořena ve Photoshopu, kde authoringová aplikace pozná jednotlivé funkce, stejně tak se úpravy zdrojových souborů okamžitě projeví v cílové aplikaci. Bez problémů zpracovává videodata všech běžných i moderních formátů a to včetně formátů ve vysokém rozlišení (např. DV, DVCAM, DVCPRO, XDCAM, P2).

Na závěr uvádím přehled hlavních střihových aplikací s jejich klady i zápory:
AVID (Avid Technology)
+ zatím ještě standard ve velkých studiích
– zastaralá koncepce
– problémy s kompatibilitou a implementací

Final Cut Pro (Apple)
+ stabilita systému
+ uživatelsky podobně přívětivé rozhraní jako Premiere Pro
– neimportuje P2 materiál přímo, ale převádí si ho do formátu MOV
– vysoká cena

Edius (Grass Valley/Canopus)
+ rychlost
+ rozmanitost zdrojových materiálů
+ cena
– ne tak velké možnosti střihu a úprav videa jako Adobe Premiere

Premiere Pro CS4 (Adobe)
+ velké možnosti střihu
+ velké možnosti importu a exportu
+ provázanost s jinými aplikacemi Adobe (grafika, zvuk, animace a efekty, výroba DVD/BluRay)
+ výhodná cena bundle s ostatními programy