Nezajímají ho reklamy ani marketing a od svých zákazníků vyžaduje pouze jeden dolar ročně. Přesto má velké cíle. Chce 100 % trhu. Kdo? Jan Koum, tvůrce nejrychleji rostoucí aplikace na světě WhatsApp.
U našich německých sousedů tuto aplikaci, plně nahrazující SMS a nabízející ještě něco navíc, v současné době používají již tři čtvrtiny majitelů chytrých telefonů, což představuje 30 milionů zákazníků. Přitom o svých uživatelích neshromažďuje žádná data, nezná jejich jména, věk, za co utrácejí peníze, ani je nezásobí reklamou. Jeho firma čítá pouhých 50 zaměstnanců, přesto se prostřednictvím jejich aplikace rozešle každý den 18 miliard zpráv a 500 milionů fotografií.
Zatímco Google, který má z jednoho zákazníka 50 dolarů za rok a Facebook zhruba 8, WhatsApp stojí svého uživatele pouhý jeden dolar ročně. Je takový obchodní model dlouhodobě udržitelný? „Přemýšlíme v jiných dimenzích,“ odpovídá na otázku Jan Koum, „je jen otázkou času, kdy bude mít každý člověk na Zemi smartphone. Počítáme s 5 miliardami přístrojů. Pokud nám každý z nich zaplatí jeden dolar ročně, je to už hodně peněz.“
Celý rozhovor s ukrajinským rodákem, který se jako teenager dostal do USA, si můžete přečíst na Focus Online.
Aktualizováno 20. 2. 2014: Jak dnes bylo oznámeno, Facebook koupil WhatsApp za rekordní sumu 16 miliard dolarů. 4 miliardy mají být vyplaceny hotově, 12 miliard dolarů má být převedeno formou akcií Facebooku. Další akcie v hodnotě 3 miliard dolarů budou během tří let přepsány na zakladatele WhatsAppu Jana Kouma a na jeho spolupracovníky. Jedná se o největší dosavadní nákup Facebooku, který nedávno za 1 miliardu dolarů koupil i populární Instagram a v nedávné době se zajímal i o aplikaci Snapchat. Dle Zuckerberga má WhatsApp nadále fungovat jako samostatná firma, Jan Koum přestupuje do vedení Facebooku a stává se členem jeho představenstva. WhatsApp slibuje svým uživatelům, že se pro ně nic nezmění: nadále bude zpoplatněn jen symbolickou částkou (1 dolar ročně) a zůstane bez reklamy. To ostatně potvdil i Mark Zuckerberg.
(Zdroj: Businessinsider.com, blogy Jana Kouma a WhatsAppu, Focus.de)
Titulní obrázek: Saulo Mohana on Unsplash.