Malý filmový profesní slovník

Jistě jste se již kolikrát ptali, co si představit pod názvy jednotlivých profesí v závěrečných titulcích, zejména hollywoodských, velkofilmů. Uvádím zde vysvětlení těch nejpoužívanějších z nich. Při menších projektech se pak jednotlivé úlohy združují popř. nejsou přítomny vůbec. Velký počet odborníků amerických produkcí je také způsoben profesními odbory, které pečlivě hlídají, aby někdo nedělal něco navíc a nepřekračoval pracovní dobu. To je i jeden z důvodů, proč pak produkce ráda točí v zahraničí:-) Pochopení významu náplně práce jednotlivých profesí jistě přispěje k lepší představě o systému práce lidí kolem filmu a videa a usnadní tím vzájemnou komunikaci a spolupráci.

  • Producer – producent je podnikatel, který celý projekt plánuje a vyvíjí, je zodpovědný za výběr kreativní složky díla a rozhoduje v otázkách rozpočtu.
  • Executive Producer – výkonný producent má na starosti financování celého projektu, dále se stará o smlouvy, právní záležitosti a prodej snímku. Nestará se ale o technické nebo denní plánování.
  • Line Producer – má na starosti praktický průběh produkce: je zodpovědný za spolupráci a dění během natáčení. Jeho práce začíná přípravami natáčení a končí až když je hotová kopie filmu.
  • Co-Producer – funkce, která je závislá jen na smluvní dohodě mezi jednotlivými stranami. Může to být z důvodu přínosu jistého know-how, jména nebo peněz až po aktivní spolupráci. Ve většině případů se spoluproducent podílí hlavně z finančních důvodů.
  • Associate Producer – zejména ve Spojených státech je běžné, že několik producentů spolupracuje na jednom filmu. Takový spoluproducent ja pak také spoluzodpovědný za obchodní a kreativní stránku díla. Tento pojem však může znamenat i nejrůznější druhy finanční spoluúčasti, např. pokud se herec nebo scénárista vzdají honoráře ap.
  • Production Assistant – asistent produkce pomáhá všude tam, kde je to zrovna třeba, ať už s vyřizováním, zařizováním či organizováním. Mnoho se naučí a málo spí:-)
  • Casting Director – má na starosti obsazení filmu. Organizuje castingy, spolupracuje s produkcí i režií a snaží se o optimální obsazení.
  • Director – režisér je osoba, jejíž vize scénáře v největší míře ovlivní výsledný obraz filmu.
  • 1st Assistant Director (AD) – 1. asistent režiséra organizuje tým a průběh natáčení, odlaďuje plán natáčení s produkcí a je spojovacím článkem mezi produkcí a štábem.
  • 2nd AD – 2. asistent režiséra je víceméně podřízen prvnímu asistentovi a má na starosti hlavně herce. Dále plánuje časové harmonogramy a dispozice štábu na další natáčecí den a je rovněž zodpovědný za komunikaci mezi produkcí a štábem.
  • Production Designer – jistý druh nadřazené funkce, jejíž cílem je dát filmu určitý vizuální dojem. Svou práci koordinuje s výtvarníkem kostýmů, rekvizitářem a set designerem.
  • Director of Photography – hlavní kameraman. U filmu a v televizi je to ten, kdo rozhoduje o nasvícení scény, velikost záběrů atd. Sám ale neobsluhuje kameru, to má na starosti tzv. „švenkr“.
  • Grip – se stará o veškerý pohyb kamery, pokud se netočí zrovna ze stativu. Ať už se jedná o kolejnice (jízdu), dolly, jeřáby, záběry z vozidel, ale i světlo a pracovní bezpečnost v místě natáčení.
  • Gaffer – je hlavní osvětlovač na place a podléhá kameramanovým povelům. Koordinuje další osvětlovače, ale je zodpovědný i za správné elektrické přípojky a jejich bezpečnost.
  • Best Boy/Girl – Best Boy nebo Girl je po hlavním osvětlovači druhá nejdůležitější osoba ve světelné hierarchii.
  • Sound-Recordist – zvukař na place. Plánuje a zapojuje zvukové zařízení v místě natáčení, hlídá úrovně nahrávek a kvalitu zvuku.
  • Boom-Man – je asistent zvuku, který se pomocí tága (směrového mikrofonu na teleskopické tyči) snaží dostat co nejblíže hercům a nebýt při tom viděn v kameře.
  • Make-up Artist – maskér/ka, starající se o hlavní herce. Kromě filmového líčení a simulace menších jizev, odřenin ap. musí mít i přehled o historických účesech a líčení.
  • Clapper/Loader – neboli česky jednoduše klapka je vlastně asistentem kameramana. Jeho prací je mít správně popsanou klapku a ve správný okamžik ji použít. Dále se stará o filmový materiál, připravuje nový a popisuje a ukládá již natočený.
  • Location Manager – má na starosti přístup natáčecího štábu na veškeré lokace, do všech budov, organizuje parkovací místa, přístup k elektrickým rozvaděčům a vodním přípojkám. Po natáčení zase zajistí, aby bylo vše zanecháno v původním stavu.
  • Continuity – v Evropě většinou se skriptkou jedna a tatáž osoba. Kontroluje kontinuitu děje, záběrů a přechodů mezi scénami a kontinuitu celého filmu.
  • Script Supervisor – se stará o dodržení natáčecích plánů a hlídá, aby se vše důležité natočilo.
  • Property Master – rekvizitář. Při velkých produkcích se dělí na vnitřní a vnější. Hledá, vytváří a má k dispozici všechny pohyblivé a přenosné předměty a pomůcky, které potřebují herci na place.
  • Set Designer – scénograf, zodpovědný za vybavení scén.
  • Production Manager/Unit Production Manager – vedoucí výroby, do jehož kompetence spadá vyjednávání cen za pronájem techniky, porovnávání a výběr různých nabídek, uzavírání smluv s týmem a štábem. Jakýsi nákupčí produkce, který zodpovídá za dodržení budgetu, kontroluje výdaje a při jejich překročení spustí poplach.
  • Post-Production Supervisor – ten, kdo plánuje a koordinuje kompletní postprodukci, sestavuje k tomu časové plány a případné přesuny koordinuje se všemi relevatními stranami. Kromě toho je zodpovědný za dodržení rozpočtu v oblasti postrodukce.
  • Unit Publicist – je ten, kdo se stará o tisk. Informuje média o natáčení, organizuje rozhovory a má na starosti další doprovodné práce jako psaní textů pro tiskoviny a webové stránky zabývající se natáčením, organizuje fotografování atd.