Stručný průvodce výběrem semiprofesionální kamery

Vyznat se v současné nabídce videokamer není jednoduché. Přechod na vysoké rozlišení, různé záznamové formáty a typy komprese, nehledě k dalším technickým i kvalitativním rozdílům vytvářejí značně nepřehlednou situaci na trhu. Zaměřím se na segment semiprofesionálních videokamer, které jsou pro použití v naší firmě nejvhodnější: lehce se s nimi manipuluje, člověk s nimi nepůsobí tolik rozruchu jako s „opravdovou“ kamerou na rameno a jsou ufinancovatelné.

Kritéria výběru lze shrnout do těchto okruhů:

  • obrazová kvalita (velikost čipu, typ snímače – CCD nebo CMOS, objektiv, digit. zpracování obrazu, metoda komperese)
  • ergonomie (velikost kamery, hmostnost, ovládcí prvky a přístupnost k funkcím, ale i typ objektivu)
  • cena (cena vlastní kamery, záznamových médií, příslušenství – to nutné i to navíc)
  • problematika dalšího zpracování zaznamenaného materiálu (kodeky a formáty, přenos souborů kompatibilita se střihovými aplikacemi, datový objem)

Následující výběr kamer si nečiní žádné nároky na úplnost, jsou to však typy, které so dostaly až do závěrečného kola při výběru kamer do naší firmy.

SONY Z7

  • PLUS: výměnné objektivy, záznam na DV kazety (SD i HDV), možnost záznamu na CF karty pomocí dodávané jednotky, cena
  • MINUS: pouze HDV

SONY EX1

  • PLUS: 2/3 čip, spolu s EX3 nejlepší obrazová kvalita, XDCAM záznam (lepší kvalita, standard pro další zpracování), dobrá dostupnost příslušenství
  • MINUS: velmi špatná ergonomie (kamera díky své velké hmostnosti a otočnému gripu padá do leva – nutnost držení oběma rukama), drahé SxS karty, vyšší cena

SONY EX3

  • PLUS: to samé co EX1, navíc výměnné objektivy a velký hledáček
  • MINUS: to samé co EX1, i když disponuje jakousi „pseudo“ ramenní opěrkou, ještě vyšší cena

Panasonic HVX200

  • jedná se již o starší koncepci, nabízí záznam na kazety i P2 karty, je ale těžší a robustnější než následující kus

Panasonic HPX171

  • PLUS: možnost záznamu v SD rozlišení na P2 karty, kvalitní komprese (DVCPRO), lepší podání barev než SONY EX1/3, dobrá ergonomie, cena
  • MINUS: 1/3 čipy, menší ostrost (měkčí obraz, což ale může být i výhoda) způsobená menším rozlišením čipů, drahé P2 karty, kde je nicméně v dohledné době neoficiálně ohlášeno dramatické snížení ceny (na což ale bude muset SONY reagovat také snížením)

Panasonic HMC151

  • PLUS: oproti 171 je ještě levnější, nahrává na levné SD karty
  • MINUS: oproti 171 více směřuje do spotřebního trhu, využívá datově náročnější AVCHD kodek, ten ještě nemusí podporovat všechny střihové aplikace (i když to je pouze otázka času)

Shrnutí: pokud by proritou byla pouze cena (kamera + příslušenství, zázn. média) byl by vítěz SONY Z7 (který nabízí i výměnné objektivy), nebo Panasonic HMC151 (plně bezpásková, levné SD karty), pokud pouze obraz, pak SONY EX1 nebo EX3, pokud více než slušný kompromis obrazové kvality a ceny spolu s vynikající ergonomií a ještě navrch možnost záznamu ve standardním rozlišení na karty, pak Panasonic HPX171.

p2hd_03

Z výše uvedených důvodů se naše firma nakonec rozhodla pro Panasonic HPX171 i když se nám původně hodně líbila i SONY EX1. Nakonec nás od ní ale odradila opravdu špatná ergonomie při točení z ruky. Panasonic naopak mile překvapil možností bezpáskového záznamu v SD, je lehká a obrazově velice dobrá. Navíc jsme již několik let spokojenými uživateli jedné kamery Panasonic (DVX100), a tudíž bylo možno použít i stejné příslušenství (což ale už není možné u 151, neboť používá typ baterií ze segmentu spotřebních kamer).

Jednoznačného výsledku se ale zřejmě dobrat nelze, neboť každý má jiné nároky, preference atd.