Točit reklamu na iPhone? Proč ne, ale…

Svět reklamy a marketingu právě rozvířilo reklamní video na luxusní vozy Bentley, natočené na iPhone a sestříhané na iPadu. No proč ne, ostatně takových projektů tu už pár bylo. Již po prvním záběru mi ale bylo jasné, že to nebude jen tak…

K vytvoření kvalitního videa budou vždy zapotřebí profesionálové, jinak bude výsledek jen k pláči (případně k smíchu – podle aktuálního kontextu). Nejde jen o to, mít čím točit, ale také to umět, znát zákonitosti řemesla ale i to, jak film na diváka působí. Jinými slovy: uvedený slogan o použití iPhone a iPadu slouží především jako lákadlo k navnadění diváků. Což také – a opět – na 100 % vyšlo. A samozřejmě využívá vysoké afinity mezi značkami Apple a Bentley, neboť i výrobky Apple jsou proslulé skvělým designem a vynikající technickou kvalitou a honosí se tedy, i díky své ceně, jistým puncem exkluzivity.

Jak se tedy video ve skutečnosti točilo? To nám ostatně odhalí už pohled do zákulisí v závěrečné sekvenci:

Ano, skutečně se natáčelo na iPhone a video bylo sestříháno na iPadu. Ale současně bylo použito množství další techniky v cenách od jednotek až po tisíce dolarů. Mezi ní byly stabilizátory kamery (iPhone), externí objektivy a různé držáky a adaptéry. Namátkou:

  • adaptéry na objektivy Beast Grip po $75
  • objektiv Neewer 0.3X Baby Death 37mm Fisheye Lens $38
  • objektiv Schneider iPro $230
  • stabilizace Freefly MŌVIM5 $5,000

Sečteme-li jen všechny uvedené položky (a údajně bylo dokonce točeno na 3 sety iPhone 5S) a výslednou částku převedeme (dle dnešního kurzu) na koruny, vyšplhá se jen příslušenství pro jeden iPhone na hezkou sumičku 107.143,- Kč. K tomu ale ještě přibude mnoho „drobností“, jako další objektivy, stativy, držáky, úchyty, mikrofony, přídavné klávesnice pro iPad Air, mikrofony a kamerový i střihový software (v záběru je ostatně vidět i Mac Book Pro)… V celkovém součtu jsme pak na ceně odpovídající pořízení kompletního standardního (polo)profesionálního vybavení. 

Vyvozovat z toho, že ode dneška už není k natočení dobrého spotu zapotřebí zkušeného štábu a profesionální techniky i postprodukce, by tedy jistě byl velký omyl. Trefnější je konstatování, že (za určitých okolností) hraje daleko menší roli použitá technika, nároky na profesionalitu štábu ovšem zůstávají a na tom se jen tak něco nezmění. Ostatně, dnes a denně se setkávám, zejména v kontaktu s menšími a středními firmami, s jejich smutnými majiteli, kteří naletěli různým šarlatánům. Prvním úkolem pak často bývá, takto oklamaným potenciálním klientům vysvětlit, že za 4.000,- Kč jim nikdo – tedy aspoň, pokud to myslí vážně a živí se tím – dobré video nevyrobí.

Více se o technologiích, použitých při natáčení reklamního spotu Bentley, dozvíte na serveru NoFilmSchool.